نقد و بررسی فیلم رفقای خوب Goodfellas 1990

این فیلم گانگستری بارها در تاریخ سینما بازتعریف شده است که جالب است ببینیم یک بار دیگر چگونه تعریف می شود. Goodfellas یک فیلم نقطه عطف در این زمینه است زیرا همانطور که Public Enemy و Little Caesar آن را در دهه سی، سه گانه پدرخوانده در دهه هفتاد و هشتاد تعریف کردند، فیلم رفقای خوب استانداردی را تعیین کرد که همه فیلم های دیگر از جمله کازینو مشابه مارتین اسکورسیزی سعی در برآورده کردن آن دارند. نکته جالب این است که مارتین اسکورسیزی آنقدر جوان است که با اثری دیگر دوباره آن را تعریف کند.

فیلم رفقای خوب
فیلم رفقای خوب 1990

در حالی که ری لیوتا زندگی خود را در جنایت در یک فلاش بک به عنوان جنایتکار واقعی هنری هیل روایت می کند، مارتین اسکورسیزی یک نگاه اجمالی جذاب از زندگی جنایی در دوره آیزنهاور تا ریگان را به ما ارائه می دهد. هنری هیل حتی در کودکی در دوران کودکی به زندگی جنایتکارانه کشیده شد، زیرا می‌گفت تنها چیزی که می‌خواست یک گانگستر باشد. لیوتا که توسط رابرت دنیرو و پل سوروینو تدریس می‌شود، در یکی از بزرگترین سرقت‌های تمام دوران خطوط هوایی لوفت‌هانزا در فرودگاه JFK در طول دهه هفتاد شرکت می‌کند. فیلم رفقای خوب داستان وقایعی از دیدگاه هنری هیل است که منجر به سرقت و عواقب آن می شود.

برای خودم هرگز ندیده‌ام که ذهنیت گانگستری به‌جز شاید توسط شان کانری در کسب‌وکار خانوادگی بهتر روی صفحه نمایش بیان شود. لیوتا و کانری از یک طرز فکر عمل می کنند. اگر سخت کار کنید و امیدوار باشید که با موفقیت نتیجه دهد، شما یک دوپینگ هستید. اگر چیزی می خواهید، فقط آن را بگیرید. وقتی به سراغش می آیی، جنایتکاران اینگونه فکر می کنند، این بقیه ما احمق هستیم.

Goodfellas برای چندین جایزه اسکار نامزد شد، اما تنها با یک برنده، جو پسی در نقش تامی دیویتو دیوانه، به این جایزه رسید. او یک جنایتکار دیگر است، کسی که به دلیل قد کوتاهش عقده حقارت وحشتناکی دارد و کارهای وحشتناکی را حتی با همسالانش انجام می دهد. و آن همتایان فراموش نمی کنند همانطور که می بینید چه اتفاقی برای Pesci در Goodfellas می افتد. معلوم شد که این یک نقش شغلی برای Pesci بود. او مردی چند استعدادی است که طیفی باورنکردنی دارد و می‌تواند همه چیز را از کمدی‌های «تنها در خانه» گرفته تا قاتلان سنگ مانند اینجا در Goodfellas یا در Casino بازی کند.

معمولاً مسابقه ای وجود دارد که در آن طرفداران اسکورسیزی بحث می کنند که آیا کازینو بهتر است یا Goodfellas. من اتفاقا کازینو را دوست دارم، اما بدون موفقیت Goodfellas، کازینو ساخته نمی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

2 × یک =